Idag går mitt barn på privatskola och får det stöd hen behöver. Från klass F-6 gick hen kommunal skola och med tiden som gick blev hen mer och mer tillbakadragen. I klass 4 slog jag larm om att något inte kändes rätt. Hen hängde inte med i ämnena och blev allt mer tystlåten. I skolan hette det att mitt barn inte var tillräckligt tillmötesgående och behövde faktiskt anstränga sig lite mer. I klass 5-6 var hen helt tyst i skolan och helt ensam. Jag menade på att hen behövde nån resurs som hjälpte hen, men skolan ansåg inte att mitt barn tog emot hjälp och att om hen bara ansträngde sig och svarade på tilltal så skulle det lösa sig.
Jag hade under denna tid kontakt med BUP och en npf utredning skulle göras. Skolan fick vid flera tillfällen frågor från BUP som dom aldrig svarade på, så någon utredning kunde aldrig göras. Jag begärde att skolan skulle göra en pedagogisk bedömning och jag fick fylla i en massa frågor som jag skickade till mitt barns mentor. Jag fick lite hånfullt till svar att det jag ville (att mitt barn skulle få stöd i skola både socialt och med ämnena) var något skolor inte gjorde längre och att allt skulle ordna sig för mitt barn när hen började sjuan i en betydligt större skola.
Idag går mitt barn i sjuan i en privat liten skola. Hon har personal med sig i stort sett hela tiden som stöttar henne i allt hon behöver stöttning i. Hen har det fortfarande väldigt svårt, men gör små framsteg hela tiden. Att hen kommer att klara skolan och få betyg är mer eller mindre uteslutet tack vare att hjälpen kommit försent, men nu gråter hen sig inte till sömns varje kväll. Privatskolan kontaktade hens förra skola och undrade varför det inte finns någon pedagogisk kartläggning och fick till svar att dom inte hunnit! På samma kommunala skola har jag fler barn.
Ett barn som jag har blivit lovad en läs och skrivsvårighets utredning. Den utredningen skjuter skolan fram hela tiden. Hen är för ung, hen är för omogen, vi tror inte det är det som är problemet, det gör man inte förrän i trean, nä det gör man inte förrän i fyran. För ett halvår sen sa dom att dom skickat in en remiss, men det har fortfarande inte hänt något. Hen har snart gått ut femman.
Ett tredje barn går på samma kommunala skola. Hen går bara i ettan men börjar lite med samma problematik som barn ett. Resursen som hjälper hen med läsning säger att hen är bara trotsig och försöker testa resursens gränser. Resursen har till och med sagt att mitt barn påminner om en psykopat. Ska tillägga att mitt barn inte på något vis är bråkig eller störig, utan mer den som syns lite i bakgrunden, tyst och osäker med låsningar när det blir för jobbigt. Alla mina barn står i kö till den privata skolan.
/Förälder