#68 Nationella prov, halvdagar där du måste hålla koncentrationen i fyra timmar utan paus annars får du F… jag vill se skolministern göra det själv med ett irriterande bi framför ögonen som du inte kan ta bort.

Hur har ditt barn det i skolan?

Min dotter kraschade i gymnasiet och kan inte längre hantera skolan utan har en frånvaro på ungefär 60%. Betygen rasar, hon orkar inte bry sig längre- min smarta, fina tjej som hade A och B i alla ämnen från högstadiet. Men betygssystemet på gymnasiet, med prestation varje minut, ett misstag så får du inte betyget efter kunskap kostar henne för mycket. Hon är den högintelligenta tjejen med ADHD- den lugna fina flickan som lämnar in sent, har smarta ursäkter, som lämnar klassrummet ett par gånger varje lektion men som ingen ser. Tjejen som brinner upp inombords, stressar ihjäl sig själv och undrar vad som är fel på henne. Systemet passar henne inte bättre än en högaktiv pojke men hon syns inte. Hon får ångest, depression för det bygger sån ångest att försöka leverera i en omöjlig struktur. Hon har mått så dåligt så länge! Nationella prov halvdagar där du måste hålla koncentrationen i 4timmar utan paus annars får du F… jag vill se skolministern göra det själv med ett irriterande bi framför ögonen som du inte kan ta bort. Det som skrämmer henne är att hon inte vet när biet dyker upp, det kan vara en lampa som flimrar, grannen som hostar, det är för tyst, för högljutt, för ljust, eller bara fel stol så kan hon inte få tillbaka sitt fokus. Men nationella prov är obligatoriska och sätter HELA ditt betyg. Den pressen är inte mänsklig- så har hon det varje dag, varje dag är det något som hon måste leverera på topp och det klarar ingen, varken med eller utan diagnos- barnen går sönder och vad gör vi?

Vilket stöd upplever du behövs för att ditt barn ska klara av skolan?

Anpassningen består i att låta henne slippa och i att låta hennes betyg sjunka- hon passar ju inte in… det är snällt att hon får anpassning men är det verkligen rätt?

Vad du tycker att politiker i din kommun eller på nationell nivå ska göra för att skapa En skola för ALLA?

Ämnesbetygen är en god start! Se över kunskapskraven och HUR dom testas! Men sen måste lärare få tid att se barnen, tid att hjälpa och skapa förutsättningar för att lära barn på olika sätt. Ta bort de nationella proven, dom stressar alla barn i onödan! De lär sig ingenting på dom! De tar bort tid från undervisningen dessutom genom att det helt plötsligt blir repitioner under lång tid innan, den tiden hade man kunnat använda till undervisningen istället och fått med fler. Lärarutbildningen behöver kurser i HUR DE SKA LÄRA UT sitt ämne- det är inte en del av utbildningen idag! Tänk på det en stund… lärare får inte köra sig att lära ut kunskaper eller hur man kan anpassa undervisningen till olika elever! Vi lär oss alla på lite olika sätt, lärare måste kunna få tid att skapa förutsättningar för att alla ska kunna leverera i skolan utan stress och att må dåligt- Sist anser jag att skolan är en arbetsplats och elever ska ha god psykosocial arbetsmiljö. Dom går till en arbetsplats där chefen (läraren) kan hota dem med dåliga betyg, ibland skriker åt dom, har en enorm maktposition som påverkar resten av ditt liv- gissa om du vill att läraren ska tycka om dig då. Dessutom en miljö där det ofta är mycket drama bland eleverna och man inte passar in. Var finns tryggheten? En arbetsplats för vuxna som hade denna arbetsmiljö skulle få höga böter men våra barn får bara ta det!