Hoppa till innehåll

#24 ”Mer och mer handlade gråten om mobbning. Hon var annorlunda. Kunde inte läsa. Kunde inte sitta still”

Hur har ditt barn det i skolan?

När min dotter började skolan brukade hon alltid säga om andra barn ”Titta! Där är en kompis jag inte känner än!”. Hennes livsglädje var fantastisk och förväntningarna på skolan att hon skulle lära sig saker och få vänner. Inte förrän i åk 3 diagnosticerades hon med grav dyslexi. Då hade vi i åratal varje dag efter vi gjort läsläxan fyllt i rutan ”Jag läser ännu inte med flyt och måste träna hårdare.”. Nog övade hon. Varje dag. Och grät. Varje dag. Mer och mer handlade gråten om mobbning. Hon var annorlunda. Kunde inte läsa. Kunde inte sitta still. Kunde inte fatta som kompisarna när uppgifterna skrevs på tavlan. ”Kompisarna” började uppmana henne i fyran att ta livet av sig så de skulle slippa slippa ha henne i klassen. Hon blev mer och mer inåtvänd. Enda vännen flyttade och nu var hon ensam. Började skära och riva sig själv. Fick ångestanfall mer och mer frekvent. Bup diagnosticerade henne med autism och adhd. Bröt upp klasserna så hon skulle komma ifrån de värsta plågoandarna men nu mår hon så dåligt att hon inte klarar skolan. Går på anpassat schema, har en assistent som vissa dagar finns där som stöd men hen hör egentligen till en annan klass. Nu med hjälp av en del anpassningar klarar hon tre timmar om dagen men blir helt slutkörd. Har börjat få lite vänner igen men orkar inte träffa dem på fritiden pga utmattning. Vi får se hur det blir. Vabdagarna är snart slut och vi får inget stöd från samhället. Maken sjukskriven pga utmattning.

Vilket stöd upplever du behövs för att ditt barn ska klara av skolan?

Hon behöver en assistent som kan hjälpa henne att varva ner och gå undan. Undervisning i liten grupp och extra stöd i kärnämnena. Hon klarar inte musik och idrott etc. Det blir så stökigt. Får en del stöd men inte tillräckligt och mentorn tjatar om att hon ska vara med i helklass trots att hon får ångest och river sig blodig. Skolan ringer inte utan sätter på plåster och fortsätter pressa.

Vad du tycker att politiker i din kommun eller på nationell nivå ska göra för att skapa En skola för ALLA?

Mer resurser till särskilda undervisningsgrupper och kommunala resursskolor eller särskilda undervisningsgrupper på alla grund- och gymnasieskolor.