Hoppa till innehåll

#96 Jag undrar om skolan underkänner rullstolsbundna i idrott för att de inte kan springa 60 meter?  Jag förutsätter att det skulle betraktas som diskriminering. 

Hur har ditt barn det i skolan?

Idag är min son 15 år och går på en resursskola. Sedan 1,5 år så vill han faktiskt gå till skolan. Men, han gör ingenting. Har misslyckats så många gånger tidigare att han väljer att inte göra någonting för att slippa misslyckas igen.

Vilket stöd upplever du behövs för att ditt barn ska klara av skolan?

1. En läroplan som fungerar för alla. Som t.ex. premierar faktakunskaper och inte framförallt resonemang och analysförmåga redan vid 10 års ålder. 

2. GOD Kunskap om NPF hos rektorer, lärare, resurser och övrig skolpersonal  

3. Vuxna människor i skolan som ser och bryr sig om mitt barn.   Vuxna som inte skuldbelägger och utgår från att barnet inte ”vill sköta sig” eller jobba på lektionerna . Alla barn vill göra rätt om de får förutsättningarna. 

4. En inkluderande pedagogik. Alla har inte förmågan att sitta på en stol och lyssna/läsa/skriva flera timmar om dagen.   

Skolans grundläggande riktlinjer och direktiv gör att mitt barn inte har en chans bli godkänd i flertalet ämnen. En superduktig idrottare som inte ens blir godkänd i idrott, för att hen inte kan orientera sig efter en karta. Hur blir det för ett barns självkänsla måntro?  Orienteringsförmåga är en förmåga som ett barn med NPF oftast inte utvecklar särskilt tidigt. Det har inte med vilja och engagemang att göra. Alls. Det är omöjligt.  

Jag undrar om skolan underkänner rullstolsbundna i idrott för att de inte kan springa 60 meter?  Jag förutsätter att det skulle betraktas som diskriminering.  Så nej. Mitt barn får inte vad hen behöver.   

Vad du tycker att politiker i din kommun eller på nationell nivå ska göra för att skapa En skola för ALLA?

Det behövs nationella riktlinjer och en ny läroplan som är inkluderande för ALLA – alltså inklusive den idag relativt stora grupp av barn med NPF.   Vi har så pass mycket kunskap om dessa diagnoser idag – så att inte göra något åt detta är att sabotera Sveriges framtid.    Detta experiment med 2000-talets barn har fortgått alldeles för länge nu.    Gör om! – Gör rätt!