Hoppa till innehåll

#103 I högstadiet hade hon skrivit i sin skolbok ”kill me, kill me, kill me”.  Mitt barn ropade på hjälp, sa gång på gång att hon inte orkade, hon var trött, men fick ingen hjälp.

Hur har ditt barn det i skolan?

Snart är gymnasiet slut och mitt barn går ut med ofullständiga betyg, ett obefintligt självförtroende och utan tro på framtiden.  Mitt barn har kämpat, sökt hjälp, försökt förklara för lärare, kuratorer osv men inte fått hjälp. Mitt barn är för ”klok”, håller ihop och kör på.  I högstadiet hade hon skrivit i sin skolbok i franskan ”kill me, kill me, kill me,,,”  Mitt barn ropade på hjälp, sa gång på gång att hon inte orkade, hon var trött, men fick ingen hjälp.  Förra veckan så fick hon ett meddelande från ”elevassistenten” som ska skicka ett meddelande varje morgon (för att min dotter ska kliva upp) meddelandet löd att elevassistenten skulle kontakta rektorn om att hon kommer sluta höra av sig till min dotter, hon kommer ju ändå inte till skolan.  Ännu ett svek emot mitt barn, ännu en som inte längre tror, eller hjälper.  Problemet är ju inte att kliva upp ur sängen, problemet är att hon har kämpat i så många år utan att få någon hjälp i skolan så hon är utmattad, hon har tappat självförtroende och tron på framtiden.

Vilket stöd upplever du behövs för att ditt barn ska klara av skolan?

Mitt barn hade behövt någon som hade lyssnat, någon som hade sett, någon som hade kunskap och förstående om npf. 

Vad du tycker att politiker i din kommun eller på nationell nivå ska göra för att skapa En skola för ALLA?

Alla som arbetar med barn och unga behöver få kunskap i npf och vad det innebär.  Möjlighet till studiero i mindre grupper, lyhörda lärare/pedagoger, fler lärare och färre elever, sluta med läxor då alla inte har samma förutsättningar, stöd att utföra dem.  Det är en början iallafall.