Hoppa till innehåll

#105 Förra veckan påpekade hennes pedagog att hon ”förstörde klassens värdegrundsmål” mitt framför alla klasskamrater. Helgen har bestått av att se våra glasvaser gå sönder, väggar målas med tusch, leksaker krossas.

Hur har ditt barn det i skolan?

Vår dotter lider i skolan och glömmer aldrig en oförrätt. Hon är 8 och har diagnosen ADHD, med tydlig ännu o diagnostiserad ODD.  I slutet på förra veckan tyckte hennes pedagog det var bra att påpeka hur hon ”förstörde klassens värdegrundsmål” mitt framför alla klasskamrater pga att hon glömde att räcka upp handen när hon kunde svaret på en fråga.  Samma pedagog höll med mig tidigare då jag försökte hjälpa genom att belysa vikten av att flickan möts så lågaffektivt som möjligt.  Helgen har bestått av att se våra glasvaser gå sönder, väggar målas med tusch, leksaker krossas, hon har försökt bita mig, slå mig, kallat mig för fruktansvärda saker. En karusell jag åkt ofta under denna terminen, men aldrig vänjer mig vid. Jag fick sitta och iaktta och bemöta så lågaffektivt som möjligt i hopp om att hon skulle bli nårbar igen. Avviker jag från lugnet eskalerar hennes affekt. Allt detta ackompanjerades av hennes chantande ”Jag har gjort att vår klass inte klarar värdegrundsmålet! Jag är idioten.”.

Vilket stöd upplever du behövs för att ditt barn ska klara av skolan?

Jag citerar en klok mammas förslag jag läste på FB:  Mindre klasser. En resursperson som faktiskt är utbildad i npf. Samsyn hos ALLA pedagoger runt barnet i hur anpassningarna ska se ut. Möjlighet att äta lunch i mindre sammanhang. Rätt glasögon på hos all personal på skolan, det behöver ”sitta i väggarna” – barn gör rätt om de kan, stötta istället för att styra etc.