#106 Inkluderingen, som egentligen är exkludering, av dessa barn börjar långt innan grundskolan. Den börjar tyvärr redan i våra förskolor. 

Hur har ditt barn det i skolan?

Att det funnits svårigheter för min dotter var inget nytt hon hade haft sin diagnos sen hon var 3 år men stödet hon behövt har hon aldrig fått varken i förskolan eller skolan. För hon var ju så tyst och lugn enligt hennes lärare och pedagoger. Min dotter började få panikattacker i årskurs 5 dom eskalerade och blev kraftigare och kraftigare. Jag fick lämna mitt arbete flera dagar i veckan för att hämta ut ett gråtande barn som hade en känsla av att kvävas från skolans toaletter. Lärarens svar var att hon kan ju inte gå ifrån klassen för att ta min dotter varje gång hon mår dåligt. En dag i början av årskurs 6 fick hon en av de värsta panikattackerna. Då hämtade jag min dotter för sista gången i den skolan. När hon gråtande la sina armar om min hals den gången bestämde jag mig för att sluta tvinga mitt barn in i en giftig miljö som bröt ner henne. Detta är snart tre år sedan och hon får nu sin undervisning i en enskild byggnad någon timma i veckan med en specialpedagog och jag måste vara med.  Jag jobbar dessutom som pedagog fast i förskolan. Så ser dagligen dessa barn med diagnoser redan som små få klara sig själv i stora barngrupper utan extra stöd och med personal som saknar utbildning och tid.   De flesta pedagoger vill dessa barnen så väl och gör allt för att visa för sina chefer att de måste till mer pengar för utbildning och stöd. Inkluderingen som egentligen är exkludering av dessa barn börjar långt innan grundskolan den börjar tyvärr redan i våra förskolor. 

Vilket stöd upplever du behövs för att ditt barn ska klara av skolan?

Ibland är det faktiskt så att dom små sammanhangen är det som behövs. En skola med flera hundra elever funkar inte för alla. Även om du har turen att få komma i en mindre grupp tillslut. Min dotter hade för de första behövt hjälp innan det gick förlångt. Sen hade hon behövt gå i en mindre skola men dom finns inte där vi bor. Sen att när något väl funkar så tas de ofta bort pga att ekonomin ser olika ut för varje läsår så de finns ingen kontinuitet. 

Vad du tycker att politiker i din kommun eller på nationell nivå ska göra för att skapa En skola för ALLA?

Dom borde sluta bygga stora skolor som är gjorda på ett sätt som inte är bra för några barn egentligen. Med öppna ytor och stora glasrutor in i klassrummen. Lyssna på lärare och pedagoger när ni skall göra nytt. Både miljön och betygskriterierna gör de svårare för våra barn. Sen att spara pengar på små grupper och små skolor anpassade för de barnen som behöver det kommer kosta mer i slutändan. Mer utbildning behövs för personal i både förskola och skola då den nästan är obefintlig i vår utbildning. Att trycka in dessa barn i överfulla grupper och kalla de inkludering och sedan låta pedagoger och lärare ta smällen är ovärdigt för alla. Låt de barnen som behöver de få växa och lära sig i miljöer anpassade för dom istället för att sitta hemma fulla av ångest pågrund av en vision som inte funkar det är inte inkludering det är exkludering.