Hoppa till innehåll

#127 Han gråter och upprepar förtvivlat ”jag vill inte leva längre, alla bara skäller på mig…”  Detta var grabben som ett par år tidigare gått under smeknamnet ”den lilla professorn” på förskolan.

Hur har ditt barn det i skolan?

Han vara bara åtta år gammal när han förtvivlad faller i hop i hallen efter en skoldag. Han gråter och upprepar förtvivlat ”jag vill inte leva längre, alla bara skäller på mig…”    Detta var grabben som ett par år tidigare gått under smeknamnet ”den lilla professorn” på förskolan. Vetgirig, pratglad och alltid något nytt på spåren, inte hade vi anat att skolan skulle bli problematisk. Men kraven på att styra sin uppmärksamhet och fungera i större sociala sammanhang blev övermäktiga. Kvar blev en pojke som varje dag blev tvingad till en institution där han varje dag fick höra att han inte duger.    

Att han var tidig kognitivt blev enkom en belastning. I början nådde han ju målen utan ansträngning. Han kunde ju räkna och läsa närmast av sig själv så det blev mycket tid ”att sitta av” i början. Att vänta på att de andra skulle lära sig det han redan kunde… då blev det tråkigt, och när det blev tråkigt blev han stökig och så var cirkeln igång. Eftersom han nådde målen fick han inget stöd från skolan, mest bara skäll… 

Vilket stöd upplever du behövs för att ditt barn ska klara av skolan?

Han hade behövt omfattande social guidning. Han hade behövt extra stöd i klassrummet för att inte förstöra för sig själv och andra.  Han hade behövt MYCKET mer stöd på rasten. Vettiga rastaktiviteter. Närvarande guidande vuxna på rasten, i omklädningsrum och på andra ställen som ställer ökade krav på sociala förmågor. Han hade behövt någon som mötte hans vetgirighet i lågstadiet, som lät honom gå vidare i de ämnen han hade lätt för och stöttat honom där det är svårt.    

Låt boken 5 gånger mer kärlek och explosiva barn bli obligatorisk litteratur för de som arbetar på skola.    

Och sist men inte minst, arbeta MED oss föräldrar INTE mot oss! 

Vad du tycker att politiker i din kommun eller på nationell nivå ska göra för att skapa En skola för ALLA?

Ge vettiga resurser till skolan. Öronmärk pengarna så att de stannar i skolan och inte täcker kommunen övriga budgethål. Satsa på vidareutbildning i skolan. Lär de som arbetar i skolan om lågaffektivt bemötande och hur man hanterar explosiva barn och barn med olika neuropsykiatriska svårigheter.