Hoppa till innehåll

#129 Allt som har med hans rättigheter till hälsa och inkludering har varit och är en blodig kamp. Ingen vill lyssna. Istället har vi fått höra att det är hemmamiljön som är problemet när skolan inte har funkat.

Hur har ditt barn det i skolan?

Mitt barn har autism 1. Allt som har med hans rättigheter till hälsa och inkludering har varit och är en blodig kamp. Ingen vill lyssna. Istället har vi fått höra att det är hemmamiljön som är problemet när skolan inte har funkat.   Inga anpassningar har gjorts. Våra förslag på anpassningar har viftats bort.   Skolan har pressat in vår pojke i den svenska skolmallen och han har försökt och försökt att passa in.   Vi har pressat och pressat, för han måste ju gå i skolan.   Nu går han i fyran men har inte varit där sedan innan jul.   Han har gått sönder. Det svenska skolsystemet har gjort honom trasig ända in i själen.   Vår glada fina pojke finns inte mer.   Inte ett ljud från skolan, först i slutet på mars hörde de av sig.   Är vår pojke inte värd mer?   Är våra barn med NPF inte värda mer än så? 

Vilket stöd upplever du behövs för att ditt barn ska klara av skolan?

Vi vill bli hörda. Tagna på allvar. Få anpassningar i skolan. Det behövs skolpersonal som vet vad de gör och har en adekvat utbildning och framförallt kunskap om NPF.   Från dag ett i skolan har allt detta fattats. 

Vad du tycker att politiker i din kommun eller på nationell nivå ska göra för att skapa En skola för ALLA?

Lyssna, utbilda, anpassa