Hoppa till innehåll

#197 Skippa kravet på orosanmälan för barn som inte funkar i skolsystemet och skapa en ”anpassningsanmälan” i stället. Skapa kommunala eller regionala stödteam med rätt kompetens för att hitta de anpassningar och krav som eleven behöver.

Hur har ditt barn det i skolan?

Mitt barn är högkänslig och särbegåvad. När hen började på ny skola blev hen genast utsatt för mobbing och möttes av oförstående från lärare för behovet av utmaning och att barnet är SB. På vårterminen fick barnet sitta ensam i ett rum på elevhälsan. Hen fick en timmes ”undervisning’ av oss föräldrar tillsammans med skolans kurator. Barnet mådde allt sämre särskilt sedan hen hört att man i hens klass diskuterat ’visst är det skönt att NN inte är här”. Inför socialtjänsten demoniserades barnet och vi föräldrar beskrevs som skadligt för barnet som ”inbillade” barnet att det var begåvat. Barnet lider fortfarande psykiskt efter denna tid trots flytt från kommunen och skolbyte. Vi försöker nu komma tillbaka efter flera års hemmasittande.

Vilket stöd upplever du behövs för att ditt barn ska klara av skolan?

Liten grupp för att skapa lugn miljö och möjlighet att få anpassningar till barnets särbegåvning. Dessa barn behöver någon som ser den i skolan och skapar ett band med barnet då det har en trygg vuxen på skolan 

Vad du tycker att politiker i din kommun eller på nationell nivå ska göra för att skapa En skola för ALLA?

Skippa kravet på orosanmälan för barn som inte funkar i skolsystemet och skapa en ”anpassningsanmälan” i stället. Skapa kommunala eller regionala stödteam med rätt kompetens för att hitta de anpassningar och krav som eleven behöver för sin skolgång.