Hoppa till innehåll

#201 Första veckan består av ”roliga” aktiviteter. Sånt gillar ju alla, säger ni kanske. Men nej, NPF-barn stressas mycket av nya ställen och nya konstellationer.

Hur har ditt barn det i skolan?

Skolstarten – en plåga för många barn men kanske värre för barn med diagnos inom autismspektrum.   

Första veckan i skolan består bara av ”roliga”, sociala  aktiviteter.    

”Sånt gillar ju alla barn” säger ni kanske?   

Men dessa barn stressas mycket av schemabrytande aktiviteter. De innebär nämligen  att vistas på nya ställen, i nya konstellationer och göra nya aktiviteter. Mat kanske ska ätas utomhus.   

”Mamma, vad gör jag om jag måste gå på toa?” frågar barnet…    

Planeringen är dessutom ofta otydlig  eller dåligt kommunicerad vilket gör det svårt att svara på alla frågor som kommer.   

Mina egna och barnets stressnivåer har stigit skyhögt redan första veckan i skolan. Bara resten av året kvar då…

Vilket stöd upplever du behövs för att ditt barn ska klara av skolan?

Önskar mig en ny syn på resurser till barn med särskilda behov.  Jag skulle vilja ha utbildade resurser som dessutom har lämplighet för rollen och som vill. De behöver också ha en egen personlig mognad.   

Nu är det ofta (inte alltid) unga personer med varierande lämplighet och kunskap eller någon på skolan som ”får ta uppgiften”. Blir sällan så värst bra  

Vad du tycker att politiker i din kommun eller på nationell nivå ska göra för att skapa En skola för ALLA?

I min kommun (Nacka) sparar man in på skolorna samtidigt som man sänker skatten. Det drabbar framförallt dessa barn.  För mig säljer man ut dem för lite extra pengar i fickan till medborgare i en (mestadels) välbeställd kommun